Powered By Blogger
Terima kasih kerana sudi melawat blog ini. Do not be hasitate to follow me and feel free to drop your comment. Thank You! Please come again :)

Monday, May 16, 2011

Apa perasaan anda apabila dimarah???

Assalamualaikum :)

Hi readers!
Berdasarkan tajuk entri hari nih, "Apa perasaan anda apabila dimarah???". Biasanya ramai yang boleh terima dan ada jugak yang tak boleh terima. Hari ini dalam sejarah. Hari nih hari pertama saya kena marah dengan bos!!! Oh damn!!! Actually sebagai pekerja tak kira lah besar atau kecil kesalahan  tuh, kita layak dimarah kalau kesalahan tuh betul betul datangnya dari kita. Tapi dalam situasi saya nih, boleh dikategorikan sebagai ditindas oleh staf dari HQ. Mentang mentanglah saya pekerja baru. Kes nak buli lah nih. Saya dah buat sehabis baik kerja yang disuruh, tapi salah saya ke if pihak HQ tak boleh nak settlekan benda yang saya dah siapkan. Tugas dorang hanyalah "open cheque" dan mintak sign dari pihak atasan. Dah bertahun tahun buat kerja tu pon tak kan still tak boleh nak paham. Sudah 3 kali saya fax benda yang sama (statement yang dorang mintak), memang agak mustahil lah biler dorang cakap tak dapat. Bila tanya, semua kata OK, tapi biler dah last last minute mula lah nak salah kan orang tuh dan orang nih.

Nasib baik ada kakak kakak office yang paham keadaan saya sebab dorang je yang tahu saya buat keje macamana kat office tuh. Dorang yang tolong jawabkan dengan bos dan bagi tahu perkara sebenar. Walaupun saya ni budak baru, setiap apa yang saya buat, saya akan tanya dekat senior-senior saya. Biler dorang kata dah boleh proceed, of course la saya proceed kan??? Biler kena marah tadi tiba tiba air mata wanita nih meleleh tak semena mena. Walaupun hanya kena marah melalui telefon, tapi terketar ketar jugaklah nak jawab. Sampai kat office tuh terdiam sekejap (malu nye wei). Lastly, kakak dekat office tuh telefon dekat HQ dan bincang perkara tuh. Memang staff kat situ putar belit punya orang. Sampai akak dekat office pon naik hangin cakap dengan die. Haish! geramnya. Time tuh memang tak buleh nak kata ape, sedih ade, bengang ade. Memang automatik buat mood jadi tak tenteram dan muka saya tak yah cakap la. Memang dah sememeh semacam aje. Sentap beb orang buat kita macam tuh. Masa cakap dekat kita sikit punya baik, bila belakang kita baik punya die goreng dekat bos sampai bos langsung tak percaya cakap orang lain.

Lastly, bos telefon lagi sekali. Time tuh memang rase taknak jawab. tapi fikir fikir balik kalau tak jawab nampak benau kita bersalah dan mengelak. Cakap punya cakap, akhirnya bos pun makin faham dengan situasi sebenar dan ade jugaklah dia pujuk sikit sikit.(mesti dia takut saya berhenti lah tu). Kakak kakak kat office tuh pon banyak tolong sebab setiap perkara yang saya buat memang saya refer dekat dorang dulu. Bukan hentam kromo ajer. Benda benda yang melibatkan duit memang tak berani nak buat ikut dan aje. Hurm, memang pengalaman betul hari nih. Tapi tak pe lah, saya redha je dengan semua ni. Semua tuh pengalaman bagi saya. Saya tak kesah kalau saya dimarah atas sebab sebab kesilapan saya sendiri, tapi disebabkan kesalahan orang lain layakkah saya dimarah. Hanya Allah yang tahu. Tapi saya terima semua ni sebagai dugaan. Hidup tak de dugaan pon bosan jugak kan??? Acececeh!


p/s : Sepatutnya bila ade sesuatu kesilapan, lebih wajar kita siasat dahulu dan dengar penjelasan dari kedua belah pihak bukan hanya dengar dari sebelah pihak sahaja. Thanks to kakak kakak office yang menyelamatkan keadaan. Sayang korang semua :)

love,
cdaz :)

0 senyuman menawan:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))
Post a Comment