Powered By Blogger
Terima kasih kerana sudi melawat blog ini. Do not be hasitate to follow me and feel free to drop your comment. Thank You! Please come again :)

Thursday, December 23, 2010

Pesona Lady

Seawal 10 pg td da sampai kat Maybank gan lina. Sebenarnya pergi bank sekadar nak buka akaun je. Tp xleh blah bler salah seorang pekerja (fresh graduate student) bank selaku eksekutif kewangannya tawarkan beberapa pakej insurans yang ditawarkan oleh Etiqa Takaful. Dengan perasaan yg belah bahagi dan tak boleh blah, akhirnya beli juga la pakej insurans tersebut. Pada mulanya macam malas nak layan sgt, tapi bila dah diberi penerangan, pakej tersebut nampak sangat menarik. Hurm, lagipon pakej 2 lebih kepada perlindungan dan keselamatan diri wanita yg diberi nama Pesona Lady. Hurm just try it. Lagipun da mintak pendapat mak masa nk beli insurans nih. Kalau  tak setuju, "tempoh bertenang" (da balaja dalam subjek insurans kan??) diberi selama 14 hari untuk memikirkan sama ada untuk meneruskan atau sebaliknya. Banyak pakej yg ditawarkan, tp saya lebih tertarik kepada pakej ini dan bayaran yang dikenakan untuk setiap bulan adalah sebanyak RM22 sahaja. Saya pon tak berani nak komen banyak, sebab baru sahaja cuba polisi insurans ini. Tempoh kontrak adalah selama 1 tahun dan polisi tersebut boleh di "renew" semula sekiranya ingin meneruskan bg tahun berikutnya.
 Antara ringkasan pampasan dan bayaran pampasan yg diberikan adalah seperti berikut :

1) Kematian akibat kemlangan (RM 100000)
2) Ketidakupayaan kekal sehingga (RM200000)
3) Tunai ihsan / belas kasihan (RM 2000)
4) Kanser wanita (RM 20000)
5) Komplikasi bersalin (RM 20000)
6) Pembedahan rekonstraktif muka @ rawatan pergigian sehingga (RM 10000)
7) Tunai ihsan / belas kasihan akibat ketidaksuburan (RM10000)
8) Elaun kemasukan ke hospital setiap hari (sehingga 100 hari) (RM100/hari)
9) Perbelanjaan perubatan sehinggan (RM 5000)
10) Pembedahan kulit akibat daripada kemalangan @ kelecuran sehingga (RM 5000)
11) Yuran ambulans sehingga (RM500)
12) Penculikan sehingga (RM30000)
13) Ragut sehingga (RM1000)
14) Perlindungan pengeluaran tunai Mesin Juruwang automatik sehingga (RM1000)
15) Tunai ihsan bg keganasan rumah tangga (RM500)
16) Bonus kemakmuran rumah tangga (RM 1000)


Bg saya sebagai seorang manusia kita memang sangat terdedah kepada risiko2 di atas terutama bg kaum wanita. So, tak salahkan kalau kita ada polisi ini?? Polisi ini sememangnya bertujuan untuk melindungi kaum wanita dri sebarang masalah seperti perkara2 di atas. Ia amat sesuai bg kaum wanita untuk melindungi dri mereka dri ditindas, menghadapi penyakit biasa @ kronik, atau masalh2 yg berlaku di luar jgkaan kita sendri. Pakej ini tidak semestinya dimiliki oleh golongan yg da berumahtangga sahaja, malah bg mereka2 yg belum "married" pon boleh la. Hehe!! Ia adalah sebagai permulaan bg melindungi kaum wanita itu sendri pada hari ini @ kemudian hari. Dengan byaran bulanan hanya RM 22, saya rasa saya mampu membayarnya terutama bg golongan yg baru mula bekerja seperti sy. Atleast, kalau berlaku apa2, sy xperlu susahkan family sy 100%. tol x??  Bukan kita meminta perkara bukan2 ini dri berlaku, tapi ia adalah sebagai persediaan awal untuk melindungi dri kita sendiri. Berlaku @ tidak, itu belakang cerita. Suma tu Allah S.W.T yg tentukan. Tol tak?? Bukan ape, zaman skang ni mcm2 penyakit kronik yg melibatkan kaum wanita seperti kanser payudara, kanser serviks, kanser rahim dan macm2 lagi la. Sebenarnya byk lagi benefit yg kita boleh trima, nak cita panjang boleh la berhubung terus dengan Etiqa Insurance Berhad @ mana2 cawangan Maybank berdekatan. Tp if tak berminat dengan syarikat insurans ni (Etiqa), carila mane2 syarikat insurans yg melindungi kaum wanita seperti kita ni agar dri kita sentiasa dilindungi. InsyaAllah. Akhir kalam, saya sebagai wanita sudah pun dilindungi, anda bagaimana? Hehe.


p/s : sekadar peringatan untuk saling mengingati. Amin~~:)

love,
cdaz :)

0 senyuman menawan:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))
Post a Comment